Wat zeg je eigenlijk met bloemen?


Vrijdagmiddag is er markt in het dorp waar ik woon. Tijd voor een moot gebakken vis (want alles kan een mens gelukkig maken) en een boeket voor mijn vrouw. Een mooi gebaar om de drukke werkweek van ons beiden af te sluiten en een kleurrijke manier om het weekend te beginnen.

Ik had een boeket uitgezocht, witte rozen en nog enkele zachtgele bloemen, en wachtte op het wisselgeld, toen ik Anneke zag aan komen lopen. Het hoofd iets vooroever gebogen en schijnbaar in gedachten. Ik maakte me iets groter en blokkeerde haar doorgang. Net voordat ze tegen me op zou botsen stopte ze en keek verschrikt op. ‘Oh, jij bent het’, zei ze enigszins verrast.’Heb je wat goed te maken?’, vervolgde ze, wijzend op het boeket in mijn hand. Terwijl ik mijn wisselgeld aanpakte antwoordde ik; ‘Dat zegt waarschijnlijk meer over jou dan over mij...’. Verbaast keek ze me aan en vroeg wat ik bedoelde.
‘Jij associeert bloemen blijkbaar met iets goedmaken na een ruzie of conflict’, lichtte ik mijn opmerking toe. ‘Dat begrijp ik niet’ zei ze, ‘voor mij zijn bloemen juist iets vrolijks en plezierig’. ‘Dan vindt ik je uitspraak nog vreemder’ was mijn antwoord, terwijl ik weg liep. ‘Dag Anneke, groeten aan Nico!’

De volgende dag had ik met Nico, de man van Anneke, afgesproken om een paar opdrachten door te nemen. We zaten ’s ochtends in de winkel en halverwege het gesprek kwam Anneke er bij zitten.Toen er een klant binnen kwam en Nico zijn zakelijke plichten ging vervullen zei ze zachtjes; ‘Ik heb de hele avond en nacht liggen denken aan je opmerking gisteren op de markt. Ik begrijp nog steeds niet wat je me nu probeerde duidelijk te maken.’
Ik vertelde haar dat ik regelmatig bloemen voor mijn vrouw mee breng omdat ik weet dat ze daar blij van wordt. En dat ik zelden ruzie maak en dan ook geen bloemen als goedmakertje hoef te halen. Anneke is niet de enige die deze opmerking maakt als ze iemand, meestal een man, met bloemen zien lopen.
‘Het is zo’n opmerking die je niet bewust maakt’, fluisterde ze terug. ‘Dat is nu juist waarom ik die opmerking maakte, zei ik. Als ik de woorden op mezelf betrek zeg je eigenlijk dat ik ruzie heb gemaakt, want je neemt aan dat ik bloemen heb gekocht om iets goed te maken. Aangezien ik een hekel heb aan ruzie en graag aan een goede sfeer bijdraag, raakte die opmerking iets essentieels bij me’.

Terwijl ik juist gek ben op bloemen vanwege hun geuren en kleuren en het feit dat ik daar blij van wordt. ‘Stel je nou eens voor dat je me gisteren had gezegd dat je die bloemen erg mooi vond en had gevraagd wie ik blij ging maken, zei ik. Dan had ik ze hoogstwaarschijnlijk spontaan aan jou gegeven en nog eenzelfde boeket voor mijn vrouw gehaald’. Een beetje beteuterd bleef ze zitten, terwijl Nico weer aanschoof.

Een week later moest ik nog even iets afgeven bij Nico in de winkel. Met in de ene hand de spullen voor Nico en in de andere hand een prachtig boeket liep ik de winkel binnen.
Anneke begon te lachen en vroeg: ‘Voor wie zijn die mooie bloemen?’ ‘Speciaal voor jou gehaald’, antwoordde ik. Zeg nooit zomaar iets zonder na te denken. Of het moet iets positiefs zijn. Want dan komen er vanzelf bloemen op je pad...


Auteur: Jan Machiela | 2009 | www.eengoedgevoel.nl

Reacties