Na 25 jaar smelt ze nog steeds voor me


Bijna 25 jaar getrouwd, 3 grote kinderen en een dilemma.
Enkele familieperikelen zorgden nu niet direct voor de meest ideale feestomstandigheden en we besloten het daarom maar binnen ons gezin te houden. Dat neemt niet weg dat ik graag iets bijzonders voor mijn vrouw wilde organiseren. Na 5 jaar verkering op dezelfde datum getrouwd en nu dus in totaal 30 jaar bij elkaar. Dat is ruim 2/3 van mijn leven.



Voor deze dag had ik dan ook een mooi ochtendprogramma opgesteld: 25 rode rozen (van het type ‘Passion’ volgens de bloemist), een poster van twee meter hoog met onze eerste verkeringsfoto van 30 jaar geleden en de tekst van Elvis Presley’s nummer ‘True love travels on a gravel road’ (Dat er in die tijd ook wel eens een hobbeltje op de weg is geweest kan iedereen die zo’n afstand heeft afgelegd vast beamen) en een verrassend ontbijt op bed.

Nu ligt haar verwachtingspatroon inmiddels behoorlijk hoog bij dit soort bijzondere gelegenheden.
Dat heb ik aan mijzelf te danken overigens. Een tip voor de heren (dit is een selectie uit mijn oeuvre):
-   Altijd bloemen en bij voorkeur rode rozen in het juiste aantal op bijzondere dagen. Een witte er tussen voor het jaar dat gaat komen maakt het helemaal af.
-   Zomaar een enkele roos op zomaar een willekeurig moment met daaraan een kaartje met een persoonlijke tekst. De rozen vergaan, de kaartjes blijven bestaan...
-   Op haar 40e verjaardag 40 ballonnen met helium gevuld en aan iedere ballon een kaartje met een wens of boodschap gedaan (met drie kinderen betekent dat ieder 10 kaartjes). Laat  de ballonnen ’s ochtend in de slaapkamer los en ze blijven prachtig tegen het plafond zweven.
-   Op ons 12,5 jarig huwelijk een ring met diamant om het voetje van een champagneglas gemaakt (kost een paar glazen maar het effect is geweldig!).
-   Haar twee ringen na een ongelukje tot een lemniscaat , een oneindige acht, laten maken en dit op onze twintigjarige huwelijksdag teruggegeven...

Dat het een ring moest worden had ik al besloten. En dat er 25 diamanten in moesten ook. Alleen had ik nog geen idee hoe ik het dit keer zou verpakken... Tot ik een glas ijsthee in een restaurant dronk en de ijsblokjes hoorde rammelen (is dat het juiste woord?).

Aldus geschiedde het dat ik een Tupperware bakje halfvol met water heb laten bevriezen, de ring er in gelegd en vervolgens volgegoten met water en verder laten bevriezen. Kijk... dat betekent dat ze nog wel voor me moet smelten om er achter te komen wat er in dat blok ijs zit... 

Nawoord: ik zal het niet mooier maken dan het is. De middag voor de dag heeft ze het blok ijs in de koelkast gevonden en kon de ring zien zitten. We hebben het blok ijs van ± 15x15x15 cm in een grote vaas gelegd. Het heeft ruim 3 uur geduurd voordat de ring los kwam. 

Auteur: Jan Machiela | 2009

Reacties