Laat zien hoe mooi je bent


Een goede vriend van me is één van de toonaangevende kappers in Nederland. Ook internationaal is Erik een gerespecteerd vakman die voor een gerenomeerd merk in haarverzorgingsproducten shows en demonstraties verzorgt in binnen- en buitenland. Aangezien mijn haar blijft groeien zien we elkaar minimaal één keer per maand in de salon en hebben dan genoeg stof om over te praten.

Zo vertelde hij me onlangs dat hij een aantal metamorfoses voor een bedrijf had verzorgd. Personeel van het betreffende bedrijf, met een representatieve functie, kregen een complete haar- en beauty behandeling aangeboden van de werkgever.

Het was Erik inmiddels opgevallen dat veel van zijn klanten, het grootste deel volgens hem, alleen maar met het uiterlijk bezig is. Dat merkt hij vooral wanneer ze binnenkomen en aan de uitgebreide manier waarop ze hem uitleggen wat ze willen veranderen, welke kleur en welke lengte.



Het verhaal van een mooie, jonge vrouw die erg druk met haar carrière bezig was had vooral indruk op hem gemaakt.

Ze kwam meestal gehaast binnen, net op tijd, en leek vaak wat afwezig met haar gedachten tijdens het knippen.

Bovendien kon ze vreselijk heftig reageren als iets haar niet helemaal naar wens was. Eigenlijk vond hij het een vreselijk vrouw, ondanks dat ze een geweldige baan, een mooie auto, een prachtig lichaam had en altijd op en top verzorg was.   



Terwijl Erik een kop thee voor me haalde moest ik denken aan een klant die een autobedrijf heeft. Zij vader was vroeger een echte handelaar geweest, waarbij het woordt handelaar niet voor betrouwbaarheid stond. Begrijpelijk dat veel mensen daar nog zo over denken als je weet wat een gebruikelijke manier van werken was in die dagen.

In de handel was het een kunst om een auto op de markt zo mooi mogelijk te presenteren om kopers te trekken. Het meeste geld kon worden verdiend als een auto met een slechte motor, veel kilometers maar mooi plaatwerk, op de markt kon worden verkocht. De vader had het vroeger zelfs gepresteerd om houten zuigers in de motor te zetten en de auto naar de markt te slepen. Wanneer een geïnteresseerde de motor wilde horen lopen, dan klonk dat gewoon goed. Aangezien de auto er optisch geweldig uit zag en er voldoende onderhandelingsruimte was, kon de koop vaak snel worden gesloten. Reed de koper de straat uit, dan waren de houten zuigers letterlijk verbrand en hield de auto er gegarandeerd mee op.



In de stoel naast me ging het gesprek over eten. De vrouw vertelde aan haar kapster dat ze een nieuw recept had uitgeprobeert en dat het niet helemaal gelukt was. Wat was het geval? Ze had iets niet volgens recept gedaan waardoor de kleur van het gerecht er niet bijzonder smakelijk uitzag. De smaak was, zo had ze zelf geproeft, bijzonder goed en daarom had ze het toch maar op tafel gezet.

De gehele familie weigerde te proeven omdat het er ‘niet uitzag’. Toen ze zelf een bord vol had opgeschept en ging eten, nam de rest toch maar een hapje om de pan vervolgens helemaal leeg te eten.

Ik kon een glimlach niet onderdrukken en toen mijn blikken in de spiegel die van de vrouw kruisten, vroeg ik haar; ‘Is het uiterlijk dan belangrijker als de smaak? Blijkbaar wel,’ antwoorde ze.



Het kopje thee smaakte lekker, en tijdens het föhnen kwam er een vraag bij me op. Is de binnenkant belangrijker dan de buitenkant of is het andersom? Een lekker gerecht wordt niet zomaar geproefd als het er niet smakelijk uitziet. Een lelijke auto wordt niet gemakkelijk verkocht. Het antwoord is waarschijnlijk: geen van beiden en allebei tegelijk. Een mooie binnenkant krijgt in de meeste gevallen niet de kans om gezien te worden als er geen aantrekkelijke buitenkant is die de aandacht trekt.



Toen we naar de balie voor in de winkel liepen werden we gelijktijdig afgeleid door een prachtige klassieke sportwagen uit de jaren ‘50 die voor de deur stopte. Het indrukwekkende geluid verstomde toe de motor werd afgezet en de eigenaar uitstapte. Inmiddels waren Erik en ik naar buiten gelopen en bewonderden de koets die nog mooier dan nieuw stond te glimmen.

We maakten volop complimenten naar de eigenaar waarop hij spontaan begon te vertellen over de restauratie van de auto. Hij was begonnen om de motor te demonteren en die volledig te reviseren. Voordat de gereviseerde motor was teruggeplaatst is de carrosserie volledig onder handen genomen. Met hulp van allerlei specialisten was de auto beter dan ooit tevoren.



Een paar dagen later sprak ik Erik opnieuw en het eerste waar we het over hadden was die bloedmooie, volledig gereviseerde, beter als nieuwe sportwagen. ‘Volgens mij is dat de manier, zei ik tegen Erik. ‘Ik weet wat je gaat zeggen’, viel hij me in de rede. ‘De binnenkant en de buitenkant moeten in balans zijn. Als je alleen aandacht voor je uiterlijk hebt ben je letterlijk oppervlakkig, maar als je alleen aandacht voor je innerlijk hebt, laat je niemand zien hoe mooi je bent’.



Of zoals de eigenaar van de sportwagen het formuleerde; ‘zorg dat alles goed loopt, maak er dan wat moois van, wees er zuinig op en geniet met volle teugen!’







Auteur: Jan Machiela  | 2003 | www.eengoedgevoel.nl

Reacties